BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

AZRI_AKEN® DAN AMIRZ AIZUDDINZ®

AZRI_AKEN® DAN AMIRZ AIZUDDINZ®

Thursday 18 August 2011

Cara memelihara dan membiakkan Ikan laga




Minat memelihara ikan hiasan sentiasa berubah mengikut keadaan zaman. Sejak kebelakangan ini ikan laga (Betta) mendapat tempat di hati peminat ikan tidak kira dari kanak-kanak sehingga golongan dewasa. ?Trend? semasa ialah mendapat jenis ?fancy? untuk dijadikan hiasan atau dipertandingkan. Seekor ikan baka baru yang istimewa mencapai harga ribuan ringgit.

Betta splendens ialah nama saintifik yang diberi oleh Bleeker pada tahun 1850 diambil dari perkataan Jawa iaitu ?Wader Bettah?. ?Bettah? bermaksud sifatnya yang tahan lasak. Sebagai ikan yang membina sarang buih ketika membiak ikan jantan lebih menunjukkan sifat ?parental care? mengawasi anaknya sehingga mampu hidup sendiri.

Untuk membiakan ikan ini tidaklah terlalu sulit. Ianya dapat dijalankan sebagai aktiviti sambilan. Keperluan untuk membiakkanya ialah seperti tangki pembiakan, tangki pembesaran, sedikit ruang untuk memeliharanya disamping pengetahuan asas penjagaan induk dan frynya. Ramai orang telah berjaya membiakkannya baik secara sambilan, sepenuh masa atau komersial. Masing-masingnya ada teknik dan rahsianya tersendiri.

0 K0men LA ckit BRAderw....: